Αναζήτηση
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in comments
Search in excerpt
Filter by Custom Post Type
Menu
H επιχειρηματική ευκαιρία της βιωσιμότητας
On 15 Φεβρουαρίου 2024 | 0 Comments

Για περισσότερα σχετικά με τη βιωσιμότητα των εταιρειών και γενικότερα τη στρατηγική εταιρική κοινωνική ευθύνη, βλ. Haski-Leventhal Debbie, Στρατηγική Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, 2η Έκδοση

Συχνά, όταν τα διευθυντικά στελέχη συζητούν για τη βιωσιμότητα στην αίθουσα συνεδριάσεων μιας εται­ρείας, μιλούν μόνο για το πόσο δαπανηρό είναι να γίνει η εταιρεία πιο βιώσιμη. Σε έναν κόσμο στον οποίο η μεγιστοποίηση του κέρδους είναι συχνά το κύριο κίνητρο, είναι απαραίτητο να αναπτυχθεί μια επι­χειρηματική ευκαιρία για τη βιωσιμότητα. Έτσι, αποδεικνύεται ότι η βιωσιμότητα είναι επίσης ωφέλιμη ως χρηματοοικονομική βάση, προκειμένου να επιτευχθεί ευρύτερη συναίνεση για δράση.

Υπάρχει ένα αναδυόμενο πεδίο έρευνας που δείχνει μια σχέση ανάμεσα στη βιωσιμότητα και τη χρηματοοικονομική απόδοση. Μία ερμηνεία για τη σχέση αυτή είναι τα μειωμένα κόστη. Η οικολογική απόδοση θα μπορούσε να οδηγήσει, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, σε σημαντικές μειώσεις κόστους. Τα κόστη μειώνονται όταν οι εταιρείες μετακινούνται προς ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, οικολογικά κτίρια και μειωμένα απόβλητα. Οι εταιρείες αυξάνουν την κερδοφορία τους όταν προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν τους πόρους που απαιτούνται για την παραγωγή (όπως η ξυλεία ή το νερό) με τον πλέον αποδοτικό τρόπο. Όταν εταιρείες, όπως η IKEA, καινοτομούν με την επίπεδη συσκευ­ασία, το αποτέλεσμα δεν είναι μόνο τα μειωμένα κόστη μεταφοράς (τόσο για την εταιρεία όσο και για τους καταναλωτές), αλλά και χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Ορισμένες από αυτές τις λύσεις απαιτούν προκαταβολικές δαπάνες, αλλά η απόδοση της επένδυσης είναι συνήθως εξαιρετική, μέσα σε λίγα χρόνια ή και λιγότερο.

Οι εταιρείες μπορούν να έχουν οικονομικό κέρδος ακόμα και όταν αναλαμβάνουν πρόσθετες ευθύνες για να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους. Για παράδειγμα, οι εταιρείες Puma και H&M ωθούν πελάτες να επιστρέφουν παλιά παπούτσια και ενδύματα στα καταστήματά τους, έτσι ώστε ορισμένα από τα προϊόντα να ανακυκλωθούν, ενώ άλλα να δοθούν ως δωρεά. Με αυτόν τον τρόπο, οι εταιρείες αυτές αναλαμβάνουν ευθύνη στο τελικό στάδιο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Η προσφορά τέτοιων υπηρεσιών στους πελάτες τους (και στο περιβάλλον) αυξάνει το κόστος. Ωστόσο, με αυτόν τον τρόπο οι εταιρείες παρέχουν κίνητρα στους καταναλωτές να επιστρέψουν στα καταστήματα και για να αγοράσουν νέα προϊόντα.

Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία της χρηματοοικονομικής, οι αγορές ανταποκρίνονται σε σήματα σχετικά με τη δραστηριότητα μιας εταιρείας (Blowfield και Murray, 2014). Οι εταιρείες προσπαθούν να στείλουν σήματα στην αγορά ότι είναι σταθερές, αξιόπιστες και κερδοφόρες, και ότι τα προϊόντα τους έχουν υψηλή ποιότητα και αξία σε σχέση με την τιμή τους. Από την άλλη πλευρά, οι αγορές σηματοδοτούν στις εταιρείες τη ζήτηση, το είδος των προϊόντων που οι άνθρωποι θα ήθελαν να αγοράσουν και τις εταιρείες για τα προ­ϊόντα των οποίων υπάρχει ζήτηση. Υπάρχει μια αναδυόμενη άποψη ότι τα σήματα από τις αγορές έχουν αλλάξει και ότι οι καταναλωτές απαιτούν ολοένα και περισσότερο οι εταιρείες να είναι πιο βιώσιμες. Εκτός από τα προϊόντα που έχουν υψηλή αξία σε σχέση με την τιμή τους, πολλοί καταναλωτές θέλουν επίσης να αγοράσουν προϊόντα τα οποία είναι καλά για το περιβάλλον και για την κοινωνία. Με βάση αυτό, υπάρχει η άποψη (Porter και Kramer, 2006) σύμφωνα με την οποία, εάν οι εταιρείες δεν είναι περι­βαλλοντικά βιώσιμες (όπως και κοινωνικά υπεύθυνες), θα χάσουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα στο μέλλον. Τα δεδομένα δείχνουν ότι η επόμενη γενιά των καταναλωτών (ιδιαίτερα τα άτομα που γεννήθηκαν από τη δεκαετία του 1990 και έπειτα) θα είναι λιγότερο δεκτική σε μη βιώσιμές εταιρικές συμπεριφορές, σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές (Agenti, 2016).

Βιβλιογραφία:
Agenti, P. A. (2016). Corporate responsibility. Singapore: Sage.
Porter, M. E. και Kramer, M. R. (2006). “Strategy and society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility”, Harvard Business Review, 84, 76–92.

Για περισσότερα σχετικά με τη βιωσιμότητα των εταιρειών και γενικότερα τη στρατηγική εταιρική κοινωνική ευθύνη, βλ. Haski-Leventhal Debbie, Στρατηγική Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, 2η Έκδοση

x

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συνεχίζοντας σε αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies σύμφωνα με την πολιτική cookies.